SPØRGSMÅL & SVAR
SPØRGSMÅL & SVAR
Her finder du svar på de mest almindelige spørgsmål om Hare Krishna
Her finder du svar på de mest
almindelige spørgsmål om Hare Krishna
I virkeligheden er vi dog mere end vegetarer. Vores princip er, at vi kun spiser mad, der først er blevet ofret til Krishna, og Krishna bryder sig kun om mad, der enten er vegetabilsk eller kommer fra koens mælk. Det er den virkelige grund til, at vi aldrig spiser kød, fisk eller æg, for det er ting, som Krishna aldrig ville tage imod som en offergave.
Alle ægte religioner taler om den samme Gud og de samme evige universelle sandheder. Vi anærkender og respekterer enhver religion, som ikke er forfalsket af menneskelig spekulation. Vi mener, at enhver religion, der lærer sine tilhængere at elske Gud, er en ægte religion, og vi respekterer sådanne religioner fuldt ud, selv om vi ikke selv følger deres ydre former. Vi mener dog også, at den mest detaljerede og udtømmende viden om Guds personlighed, natur og aktiviteter findes i den vediske litteratur fra Indien.
Ja og nej. Vi er hinduer i den forstand, at vores tradition falder ind under den store religiøse paraply, der hedder hinduisme. Men ordet ”hindu” findes ikke i de vediske tekster. Det er i virkeligheden en nyere betegnelse, der først slog igennem i 1800-tallet. Ordet hindu er et udefrakommende ord, der refererer til Indus-floden. Det var muslimerne, der kaldte alle religioner, der lå på den anden side af Indus, for hindu. Mere betyder ordet ikke, og ingen kan præcist sige, hvad det i virkeligheden vil sige at være en hindu. Derfor opfatter vi ikke os selv som hinduer.
Det ville i virkeligheden være mere rigtigt at kalde hinduisme for den vediske religion, for alle hinduer anerkender Vedaerne, selv om tolkningerne af dem kan være vidt forskellige. Læs i den forbindelse denne tekst om hinduisme af Hridayananda Goswami
Vores bhakti-traditionen er i øvrigt væsentlig ældre end buddhismen.
Vi står tidligt op, omkring kl. 4 om morgenen. Timerne før solopgang er specielt gunstige for åndelige aktiviteter. Kl. 4.30 har vi en morgenceremoni, der kaldes mangala arati. Vi synger nogle specielle sange såvel som Hare Krishna-mantraet foran vores altre, hvor vi har Krishna stående i forskellige former af Sine former. Derefter mediterer vi ved at recitere Hare Krishna-mantraet på vores meditationskæder. Omkring kl. 7:30 synger vi igen og har filosofi-undervisining og diskussion fra Srimad-Bhagavatam en times tid. Herefter er der morgenmad.
Resten af dagen går med praktiske ting og forskellige former for tjeneste til Krishna indtil om aftenen, hvor vi igen synger foran alteret og har læsning og diskussion fra f.eks. Bhagavad-gita. Vi går normalt i seng imellem 20 og 21. Denne dagsrytme finder man generelt blandt alle indviede hengivne i det omfang, det er muligt, og specielt i vores templer.
Det er ikke vores erfaring, at der er nogen speciel type, der vælger at følge Krishna-bevidsthed. Vi har medlemmer fra alle samfundslag og fag.
I virkeligheden er vi dog mere end vegetarer. Vores princip er, at vi kun spiser mad, der først er blevet ofret til Krishna, og Krishna bryder sig kun om mad, der enten er vegetabilsk eller kommer fra koens mælk. Det er den virkelige grund til, at vi aldrig spiser kød, fisk eller æg, for det er ting, som Krishna aldrig ville tage imod som en offergave.
Alle ægte religioner taler om den samme Gud og de samme evige universelle sandheder. Vi anærkender og respekterer enhver religion, som ikke er forfalsket af menneskelig spekulation. Vi mener, at enhver religion, der lærer sine tilhængere at elske Gud, er en ægte religion, og vi respekterer sådanne religioner fuldt ud, selv om vi ikke selv følger deres ydre former. Vi mener dog også, at den mest detaljerede og udtømmende viden om Guds personlighed, natur og aktiviteter findes i den vediske litteratur fra Indien.
Ja og nej. Vi er hinduer i den forstand, at vores tradition falder ind under den store religiøse paraply, der hedder hinduisme. Men ordet ”hindu” findes ikke i de vediske tekster. Det er i virkeligheden en nyere betegnelse, der først slog igennem i 1800-tallet. Ordet hindu er et udefrakommende ord, der refererer til Indus-floden. Det var muslimerne, der kaldte alle religioner, der lå på den anden side af Indus, for hindu. Mere betyder ordet ikke, og ingen kan præcist sige, hvad det i virkeligheden vil sige at være en hindu. Derfor opfatter vi ikke os selv som hinduer.
Det ville i virkeligheden være mere rigtigt at kalde hinduisme for den vediske religion, for alle hinduer anerkender Vedaerne, selv om tolkningerne af dem kan være vidt forskellige. Læs i den forbindelse denne tekst om hinduisme af Hridayananda Goswami
Vores bhakti-traditionen er i øvrigt væsentlig ældre end buddhismen.
Vi står tidligt op, omkring kl. 4 om morgenen. Timerne før solopgang er specielt gunstige for åndelige aktiviteter. Kl. 4.30 har vi en morgenceremoni, der kaldes mangala arati. Vi synger nogle specielle sange såvel som Hare Krishna-mantraet foran vores altre, hvor vi har Krishna stående i forskellige former af Sine former. Derefter mediterer vi ved at recitere Hare Krishna-mantraet på vores meditationskæder. Omkring kl. 7:30 synger vi igen og har filosofi-undervisining og diskussion fra Srimad-Bhagavatam en times tid. Herefter er der morgenmad.
Resten af dagen går med praktiske ting og forskellige former for tjeneste til Krishna indtil om aftenen, hvor vi igen synger foran alteret og har læsning og diskussion fra f.eks. Bhagavad-gita. Vi går normalt i seng imellem 20 og 21. Denne dagsrytme finder man generelt blandt alle indviede hengivne i det omfang, det er muligt, og specielt i vores templer.
Det er ikke vores erfaring, at der er nogen speciel type, der vælger at følge Krishna-bevidsthed. Vi har medlemmer fra alle samfundslag og fag.